Att tänka på att eftersträva hälsosamma scheman

Chefen har ansvar att eftersträva ett hälsosamt schema.

Det är bra om det finns tydliga regler och riktlinjer för hur man ska lägga sitt schema.

  • Minst 11 timmars sammanhållen vila mellan passen.
  • Rast ska förläggas så att arbete inte utförs mer än 5 timmar i följd
  • Rekommendationer att ha max 5 arbetsdagar i rad. Sprid ut arbetsdagar och lediga dagar i schemaperioden.
  • Rekommendationer att ha jämn fördelning mellan arbete och återhämtning.
  • Bra att ha varannan helg ledig (för att få balans mellan arbete och privatliv).

  • Långa pass samt många arbetstimmar under ett dygn (delade turer) bör undvikas ur ett hälsoperspektiv samt ur ett säkerhetsperspektiv
  • Rekommendationer att sträva efter att kvällspass inte ska följas av morgonpass. Bra och tillräcklig sömn, behövs för att bygga upp kroppen. Undvik att sena kvällar följs av tidiga morgonpass. Bara vetskapen om att man inte kommer att få sova tillräckligt många timmar försämrar sömnens kvalitet.
  • Rekommendationer att ha medsolsrotation (fm –em –kväll) är bra men samma pass flera dagar i rad är att föredra (t.ex. kväll, kväll, kväll).
  • Endast i undantagsfall schemalägga dagarbetspass längre än 8 timmar, exklusive rast (tex. 07:00-15:30, 13:30-22:00). 8+8+8=24
  • Rekommendation max 3 nattskift i följd.
  • Endast i undantagsfall schemalägga nattpassen längre än 9,0 timmar exklusive rast (tex 22:00-07:00).
Hälsosamma scheman

Redaktör: Webmaster
Senast uppdaterad: 17 april 2019


Meny

Information

  • Ansvarig utgivare
  • Tyck till om VMKF
  • Om webbplatsen
  • Kartor
  • Allmänna handlingar/diarium
  • Kakor
  • E-post för anställda

Kontakta oss

Telefon
Växel: 0221-670 000
Öppet vardagar

731 85 Köping

Organisationsnummer: 222000-1578

forbundet@vmkfb.se

För frågor om webbplatsen webmaster@vmkfb.se

© 2018 Västra Mälardalens Kommunalförbund